Jak być dobrym sprzedawcą?

W sprzedaży najważniejsze jest zaufanie. To podstawa, która pomaga budować relacje. A co może je zbudować? Wszystko. Ubranie, zachowanie, słowa, jakich używasz, uważne słuchanie, kindersztuba itp. Co może je zburzyć? Jedna rzecz. Czasem wystarczy słowo lub gest.

Jak budować relacje?

Być szczerym i uczciwym. Dziś nie opłaca się inaczej, bo informacja niesie się z szybkością światła, słuchać i zadawać mądre pytania.

Tworzyć ambasadorów własnej marki. Każdy klient, nawet ten, który nie kupi, może o Tobie mówić innym.

CO NAS WKURZA U SPRZEDAWCÓW (tzw. zimne telefony):

1/ Ton głosu (na kilometr słychać ten sztucznie napompowany entuzjazm). Nie rozumiesz, dlaczego ten entuzjazm jest nie na miejscu? Bo brzmi sztucznie. Nie czujesz tego? To zrób test – idź na jakieś spotkanie, wykład itp. i w przerwie przedstaw się komuś w taki właśnie entuzjastyczny sposób. I obserwuj reakcję :-)))

2/ Zwracanie się po imieniu (ze szkoleń amerykańskich): Dzień dobry, Pani Beato!

3/ Mówienie o sobie i swojej ofercie zamiast zainteresowania klientem

4/ Niesłuchanie

 Historia z życia:

Konsultantka z jednego z operatorów internetu i telewizji kablowych bardzo natarczywie namawia klienta na nowy abonament. Ten mówi, że nie chce, ona powtarza, że rozmowa do niczego nie zobowiązuje. On prosi, żeby zrozumiała, że on nie chce ich telewizji. na to ona, że nie może go zrozumieć, bo on nie poznał ich nowej oferty. On znowu, że nie chce, że nie ma telewizora, pozbył się go a na radiu nie będzie oglądał. Ona na to, że widzi, że do niedawna miał, więc może przy nowej ofercie wróci do telewizji. On na to, że nie, bo sprzedał telewizor i kupił za to kury i teraz na dekoderze mają gniazdo i znoszą tam jajka.

5/ Kłamanie (ostatnio sprzedałem w tej okolicy kilka mieszkań), mam klienta, ale najpierw muszę przyjechać sam

Historia z życia:

Sprzedawca umawia spotkanie pod pozorem chęci zakupu i dopiero na spotkaniu odkrywa karty i okazuje się, że to on chce coś sprzedać. Był rozliczany z ilości spotkań.

6/ Manipulacja („dzwonię, żeby panią poinformować”, podczas gdy w rzeczywistości dzwoni, żeby Cię na coś namówić, np. w tle jest poddanie się jakiejś procedurze medycznej w zamian za ciśnieniomierz, zakup garnków w kredycie na sto lat albo „Bardzo mi miło panią poinformować, że wygrała pani…”

7/ Oferta niechcianej pomocy (wysyp pomocników) i żachnięciu się (foch), gdy się odmawia

8/ Skoncentrowanie się na ofercie, a nie na zrozumieniu potrzeb klienta

Przeniesienie sytuacji w inne miejsce, np. do gabinetu lekarskiego. Zupełnie inny wydźwięk, gdy lekarz mówi pacjentowi: Mam taki świetny nowy lek, proszę spróbować. Albo: proszę mi dokładnie opowiedzieć, jak się pan czuje, abym mógł dobrać najlepszą dla pana kurację, aby poczuł się pan lepiej.

9/ Natarczywość i presja.

Presja po to, by uzyskać od klienta TAK spowoduje odpowiedź: NIE. Co wtedy robić? Cofnąć się o krok, przestać naciskać i zamiast wciskania oferty lub towaru rozmawiać o tym, czego potrzebuje klient.

Historia z życia:

Mówisz do dziecka: Poukładaj te poduszki na kanapie, które porozwalałeś. Reakcja: niechęć dziecka, opieszałość itp. Powiedz: Wiesz co? Czy mogłabym Cię prosić o poukładanie poduszek? Ty tak ładnie to robisz.

7 rad, jak dobrze sprzedawać przez telefon:

1/ Emanuj pewnością siebie

2/ Naśladuj klienta albo tonuj, w zależności od sytuacji. Dopasuj tempo i sposób mówienia do klienta. Lubimy ludzi podobnych do siebie

3/ Bądź spokojny, opanowany i jeszcze raz opanowany

4/ Nie wywyższaj się, ale też nie ustawiaj się niżej. Postaw się na równym poziomie z klientem. Bądź partnerem w rozmowie, a nie proszącym.

5/ Bądź uczciwy

6/ Bądź pomocny. Pokaż, że jesteś po stronie klienta i że oferujesz mu spokój, zdrowie, osiągnięcie lepszej ceny przy sprzedaży itp.

7/ Uważaj na słowa. Słuchanie jest złotem, mowa tylko srebrem. Jedno słowo za dużo może zrujnować najlepszą rozmowę sprzedażową

8/ Pracuj nad dykcją

9/ Nie wmawiaj klientowi, że nie ma racji, że Ty wiesz lepiej

7 rad, jak dobrze sprzedawać w kontakcie bezpośrednim:

  1. Dbaj o aparycję i schludność
  2. Otwórz klatkę piersiową i ramiona
  3. Potakuj i uśmiechaj się
  4. Pokazuj wnętrze obu dłoni (nie masz broni)
  5. Używaj gestów z umiarem, zmieniaj je
  6. Przechadzaj się podczas demonstrowania towaru
  7. Ustawiaj się na wprost klienta, naśladuj go
  8. Korzystaj z modulacji głosu, pauzy
  9. Słuchaj aktywnie, wyrażaj emocje (z umiarem)
  10. Podtrzymuj kontakt wzrokowy

Ludzie zapomną, CO do nich mówiłeś, ale zapamiętają, JAK się przy Tobie CZULI.

Spraw, aby to wspomnienie było przyjemne.